Home
- Plan je bezoek
- Pers
- Huur de locatie
- Ontdek het museum
Indrukwekkende dikke verflagen, groots en zeer kleurrijk van prinselijk oranje tot helderblauw, zo aantrekkelijk dat je de werken wilt aanraken: dat is het werk van een van de belangrijkste Nederlandse naoorlogse kunstenaars Bram Bogart (1921-2012).
Vanaf 18 februari 2022 is in Museum Prinsenhof Delft een overzichtstentoonstelling met meer dan dertig werken van de internationaal bekende Delftse kunstenaar, Bram Bogart, te zien. Met deze tentoonstelling wordt Bogart ruim honderd jaar na zijn geboorte geëerd in zijn geboortestad. Hij is de grondlegger van de Nederlandse informele schilderkunst en een groot voorbeeld voor de Delftse schilders Jan Schoonhoven en Jan Henderikse.
De tentoonstelling Bram Bogart. Schilder van formaat presenteert een dwarsdoorsnede uit het eigenzinnige oeuvre van Bogart, waarin de stad Delft altijd van grote betekenis is gebleven. Vele werken zijn afkomstig uit de privécollectie van de familie Van den Boogaart, aangevuld met stukken uit toonaangevende nationale musea zoals Kunstmuseum Den Haag, Centraal Museum Utrecht, én de eigen collectie van Museum Prinsenhof Delft. Het merendeel van de schilderijen uit de collectie van de familie zijn voor het eerst te zien voor publiek.
In de tentoonstelling ̶ die Bogarts ontwikkeling chronologisch volgt ̶ wordt zichtbaar dat de fysieke omgeving en de omstandigheden waarin hij leeft van invloed zijn op zijn werk. Zo begint de tentoonstelling met de figuratieve bloemstillevens, landschappen in olieverf en een zelfportret dat hij maakte in de tijd dat hij in Delft woonde. Daarna zie je zijn werk abstracter worden terwijl hij periodes doorbrengt in Parijs, Rome en Ohain. De tentoonstelling eindigt met het werk dat hij maakte in Kortenbos. Deze late werken zijn op zeer groot formaat, met zware en dikke lagen bonte verf. Bijzonder is dat uit de familiecollectie zowel Bloemen, een van de eerste werken uit oktober 1939, als Jean et Jeanne, zijn laatste schilderij uit 2011, voor het eerst te bewonderen zijn in de tentoonstelling Schilder van formaat.
Liefde voor Delft
De liefde voor Delft is een terugkerend thema binnen het werk van Bram Bogart. Referenties aan de stad lopen als een rode draad door zijn oeuvre; in titels van werken, voorstellingen en in kleurgebruik. Zo exposeerde Bogart in 1984 in het Prinsenhof dertien werken met een blauw-witte kleurstelling onder de titel Les Bleus de Delft, een verwijzing naar Delfts aardewerk. Ook in Schilder van formaat zie je in onder andere Vermeer (2003), De Prins (1990) en Prinsenhof (1963) het thema Delft zowel in titel als in de blauw-witte kleurstelling terugkomen.
Introductiefilm: De wereld van Bogart
Door uniek foto- en filmmateriaal uit het grote privéarchief van de familie Van den Boogaart krijg je als bezoeker een persoonlijk kijkje in het leven van de kunstenaar. De beelden vormen samen met interviewfragmenten en reflecties van mensen uit zijn omgeving een korte introductiefilm. Een opstelling van zijn atelier met originele objecten uit zijn werkplaats versterkt het persoonlijk gevoel en laat zien hoe hij, zoals zijn zoon Bram van den Boogaart jr. zegt, “de verf tot zijn limieten kon duwen”.
Presentatie Onze man in Parijs
Tegelijk met de tentoonstelling Bram Bogart. Schilder van formaat is ook de presentatie Onze man in Parijs. Bogarts invloed op Schoonhoven en zijn vrienden te zien. Deze presentatie, samengesteld door gastcurator Antoon Melissen, laat een selectie van twaalf werken zien uit de jaren 1956-1959 die het ontstaan van de Nederlandse informele schilderkunst markeren waarvan Bogart de grondlegger is. Kijk hier voor meer informatie.
Activiteiten
Tijdens de tentoonstelling worden er ook verschillende activiteiten georganiseerd. Zoals rondleidingen, lezingen en een workshop. Zie hieronder een overzicht.
Presentatie: Onze man in Parijs. Bogarts invloed op Schoonhoven en zijn vrienden
Activiteit: Gratis tourtje
Podcasttour: Bram Bogart. Schilder van formaat
Rondleiding: Bram Bogart. Schilder van formaat
Zomerworkshop: Ben jij de nieuwe Bram of Jan?
Museum Prinsenhof Delft viert het vijftigjarig bestaan van MOJO met de tentoonstelling MOJO Backstage. Delftse meesters in de muziekindustrie. De tentoonstelling laat de ontwikkeling van MOJO zien en toont hoe het bedrijf is uitgegroeid tot de grootste festivalorganisator en dé concertpromotor van Nederland. Met deze tentoonstelling, vormgegeven door Peter te Bos laat het museum zien waar een klein land groot in kan zijn.
Gedreven door zijn passie voor popmuziek start Delftenaar Berry Visser in 1968 het eenmansbedrijf MOJO Concerts. Met enige bluf weet hij in Londen meerdere bands te strikken voor het eerste meerdaagse festival van Nederland: het Holland Pop Festival in het Kralingse Bos. Kort daarna haakt Leon Ramakers aan, eerst als Berry’s assistent en al snel als zijn partner. Samen organiseren zij vele concerten en festivals die tot op de dag vandaag tienduizenden bezoekers trekken, zoals Lowlands en Pinkpop.
Wat ooit begon als eenmansbedrijf in Delft, is uitgegroeid tot Nederlands marktleider in de muziekindustrie met een Amerikaanse wereldspeler (Live Nation) als eigenaar. Sinds het eerste stadionconcert met Bob Dylan is er geen beroemdheid te bedenken die niet door MOJO op het Nederlandse podium is gezet. MOJO bedenkt daarnaast innovatieve oplossingen om het publiek steeds beter van muziek te laten genieten, van dranghekken tot festivaltenten als kathedralen.
De tentoonstelling MOJO Backstage toont hoe MOJO zich in vijftig jaar ontwikkelde tot het succesvolle bedrijf dat het nu is. Bezoekers ontdekken wat er achter de schermen zoal bij komt kijken om een grootschalig muziekevenement te organiseren, maar kruipen ook in de huid van de artiest. Originele affiches, videoclips en toegangsbewijzen nemen de bezoeker mee op een trip down memory lane. In Virtual Reality krijgen ze een backstage-ervaring bij een concert van Nederlands populairste rapper Ronnie Flex in AFAS Live. De expositie is vormgegeven door Peter te Bos, leadzanger van de band Claw Boys Claw en jarenlang verbonden aan MOJO als vormgever voor Lowlands.
De tentoonstelling laat de ontwikkeling van (pop)muziek zien in een maatschappelijke context en snel veranderende maatschappij. Naast euforie is er ook aandacht voor de donkere kant van de muziekindustrie: de druk op muzikanten is hoog. Berry Visser heeft daarom een begraafplaats ingericht in de binnentuin van het museum om stil te staan bij (jong) overleden artiesten zoals Kurt Cobain, Amy Winehouse en Avicii.
De tentoonstelling richt zich op muziek- en festivalliefhebbers van alle leeftijden. Voor de bezoekers zijn er verschillende activiteiten en evenementen ontwikkeld. Zo kunnen bezoekers speeddaten in een festivaltentje of zich laten inspireren door concert- en festivalfotograaf Andreas Terlaak.
Hoe is MOJO ontstaan? Hoe gaat het organiseren van een concert of festival in zijn werk? En wat betekent muziekbeleving eigenlijk voor mensen? Dit alles komt aan bod in het onderwijsprogramma dat Museum Prinsenhof Delft in samenwerking met Buma Music Academy speciaal voor de tentoonstelling MOJO Backstage heeft ontwikkeld.
Museum Prinsenhof Delft werkt voor deze tentoonstelling nauw samen met MOJO. Sinds 2017 vormen Ruben Brouwer en John Mulder de directie van MOJO, ondersteund door een managementteam en een Raad van Bestuur in de persoon van Leon Ramakers. MOJO opereert ook nu nog vanuit de stad Delft.
Maak het bezoek aan MOJO Backstage compleet met een verblijf in Hampshire Hotel-Delft Centre. Dit moderne hotel aan de rand van het centrum ademt muziek. Je brengt de nacht door met een bekende artiest aan je hoofdeinde. Het arrangement is inclusief overnachting, welkomstcocktail, ontbijt, tickets voor de tentoonstelling en vervoer per Tuk Tuk.
AD Landelijk 11 april 2019
Heaven 12 april 2019 12 april 2019
Oor 12 april 2019 12 april 2019
Eén vandaag 13 april 2019
Trouw 16 april 2019
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Ruitenburg adviseurs & accountants, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, BankGiro Loterij, SGDTP, OGD ict-diensten en de Gemeente Delft.
Neem voor meer informatie en opvragen van beeldmateriaal contact op met:
Rose-Anne Devilee, Marketing en Communicatie, 06 36 40 24 00
[email protected]
www.prinsenhof-delft.nl
Download hi-res beeldmateriaal en bijbehorende creditlines.
Voorwaarden gebruik: het beeldmateriaal mag alleen rechtenvrij worden gepubliceerd ten behoeve van deze tentoonstelling, onder vermelding van de verstrekte creditline. Niet voor commerciële doeleinden.
We vragen u vriendelijk een bewijsexemplaar te sturen aan [email protected] of Museum Prinsenhof Delft, marketing en communicatie, Postbus 78, 2600 ME Delft.