Home
- Plan je bezoek
- Pers
- Huur de locatie
- Ontdek het museum
In samenwerking met het Rijksmuseum is er voor het eerst uitgebreid materiaal technisch onderzoek gedaan naar het oeuvre van Pieter de Hooch (1629- in of na 1679). Dit onderzoek werd uitgevoerd in aanloop naar de tentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. UIt de schaduw van Vermeer in Museum Prinsenhof Delft (11 oktober 2019 t/m 16 februari 2020). Door het onderzoek is meer inzicht verkregen in de werkwijze van Pieter de Hooch, zijn zoektocht naar de juiste compositie, de groei die hij doormaakte en het palet dat hij gebruikte.
Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft; 'In 2017 is Museum Prinsenhof Delft een groot multidisciplinair onderzoek gestart naar Pieter de Hooch. Niet eerder is zo uitgebreid onderzoek gedaan naar deze Delftse meester. Het Rijksmuseum was daarbij onze belangrijkste onderzoekspartner en ook de grootste bruikleengever van de tentoonstelling met maar liefst vier bruiklenen. Dankzij het onderzoek weten we meer dan ooit over Pieter de Hooch. Wij zijn het Rijksmuseum ontzettend dankbaar voor hun genereuze bijdrage aan de tentoonstelling'.
Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum: 'Met dit onderzoek hebben we inzicht gekregen in hoe de Hooch zijn schilderijen opbouwde en is een mooie basis gecreëerd voor toekomstig onderzoek. Ik ben zeer blij dat het Rijksmuseum een bijdrage heeft kunnen leveren aan de niet-te-missen tentoonstelling in Museum Prinsenhof Delft'.
Je kan nu ook thuis aan de slag met leuke online kinderactiviteiten! Zo zijn er vijf thuisactiviteiten, waarbij je met jouw familie thuis kan knutselen op regenachtige dagen. Kies wat je leuk vindt, bekijk wat je nodig hebt, open het knutselblad en ga aan de slag!
Dit jaar is het 400 jaar geleden dat Hugo de Groot zich in een boekenkist verstopte en zo ontsnapte uit Slot Loevestein. Maar wist je ook dat hij een beroemde schrijver en denker was? Heb jij wel eens een echte brief geschreven?
Schrijf nu een brief zoals Hugo de Groot!
In Hugo’s tijd werden alle boeken met de hand gemaakt. Een boekbinder bond het papier samen en maakte het vast aan een kaft.
Maak zelf een klein boekje en schijf daarin - net als Hugo de Groot - je eigen verhalen, avonturen of ideeën!
Grapjes maken is van alle tijden. Ook in de 17de eeuw vonden mensen het leuk om grapjes uit te halen. Dat deden ze bijvoorbeeld met een ‘fopkan’. Een fopkan lijkt op een gewone kan, maar je kunt er niet zomaar iets uit drinken. Er zit namelijk een gaatje in verstopt. Die moet je goed dichthouden als je eruit drinkt. Doe je dat niet, dan krijg je de drank over je heen. Perfect om iemand mee in de maling te nemen dus. Fopkannen werden vaak van keramiek gemaakt, maar je kunt met een simpel plastic flesje ook je eigen ‘fopfles’ maken!
Maak je eigen fopfles!
Vroeger kon je Delft al van heel ver zien liggen. De kerktorens staken hoog boven de huizen en de weilanden uit. Dit uitzicht schilderden schilders graag. Zo’n schilderij noem je een ‘stadsgezicht’. Iedereen wist dan welke stad er was afgebeeld, doordat ze de gebouwen herkenden.
Tover jouw potje om tot een mooi Delfts stadgezicht!
Een wapenschild of wapen is een teken dat mensen vroeger gebruikten om te laten zien bij welke groep of (adellijke) familie ze hoorden. Ieder wapen zag er anders uit. De symbolen op een wapen zeggen vaak iets over de groep of familie van wie het wapen is. Hoe zou jij jouw wapen eruit laten zien?
Maak nu je eigen wapenschild voor jouw familie of vriendengroep!
In de Chinese stad Jingdezhen wordt al 1000 jaar lang porselein gemaakt. Porselein is gemaakt van een speciaal soort klei en is heel dun. Het is en was erg populair in China, maar ook daarbuiten wilden mensen het graag hebben. Nu wordt het nog steeds over de hele wereld verkocht. Ook in Nederland kun je allerlei kopjes, bordjes, tegeltjes, vazen en nog heel veel andere porseleinen voorwerpen uit China vinden. Vaak zijn de objecten mooi versierd met schilderingen.
Jij kunt nu je eigen porseleinen tegeltje versieren in Chinese stijl!
Oven
Tentoonstelling Pioniers in Keramiek!
Vanaf 16 februari 2024 presenteert Museum Prinsenhof Delft de tentoonstelling Pioniers in Keramiek. Keramiek is hot! Een groeiende voorhoede van kunstenaars en ontwerpers kiest voor klei en vernieuwt het ambacht door de grenzen van het materiaal op te zoeken. Pioniers in Keramiek toont topstukken uit de collectie historisch aardewerk zij aan zij met werk van hedendaagse makers. Hierdoor ontstaat een spannende dialoog die bijzondere inzichten oplevert. Want terwijl het basisrecept van keramiek hetzelfde is gebleven, is de wereld waarop makers reageren sterk veranderd. Pioniers in Keramiek brengt meerdere perspectieven en verhalen in beeld en nodigt bezoekers uit om met een hedendaagse blik naar het verleden te kijken.
Curvy teapot, Octave Rimbert - Rivière | Bloemhouder, Toegeschreven aan De Griekse A, Museum Prinsenhof Delft | Key visual door Thonik
Delfts Blauw en de traditie van vernieuwing
Museum Prinsenhof Delft heeft een grote collectie Delfts aardewerk, waaronder het beroemde Delfts Blauw. De experimenteerdrift van Delftse plateelbakkers die proberen Chinees porselein te imiteren, leidt in de 17de eeuw tot de ontwikkeling van een nieuw product: Delfts Blauw. Daarmee start vanuit Delft een bloeiperiode voor keramiek. Met de museumcollectie aardewerk uit de 17de en 18de eeuw als startpunt, toont Pioniers in Keramiek historisch aardewerk naast maak-experimenten van nu. Dit brengt verrassende overeenkomsten en veelzeggende verschillen aan het licht. De tentoonstelling laat goed zien dat innovatie wordt ingegeven door maatschappelijke veranderingen. Aan de hand van actuele thema’s als duurzaamheid, lokaliteit en diversiteit nodigt de tentoonstelling uit om verbanden te ontdekken tussen toen en nu.
Niet eerder getoond
Pioniers in Keramiek toont een nieuwe aanwinst voor Museum Prinsenhof Delft: een imposant paar snoekterrines, uitbundig gedecoreerd trompe l’oeil serviesgoed uit de tweede helft van de 18de eeuw. Een ander voorbeeld van gedecoreerd serviesgoed uit deze periode is een kraantjeskan in de vorm van een dame, een van de schatten die voor deze tentoonstelling uit het depot worden gehaald. Daarnaast zet het museum keramiek van 23 hedendaagse kunstenaars uit Nederland in de spotlights. De focus ligt daarbij op recent werk van nieuw talent. De selectie is divers, met speciale aandacht voor autodidacte makers, makers met een niet-Westerse achtergrond en makers die een ander perspectief vertegenwoordigen. Max Lipsey maakt een tafel van Delfts Blauw keramiekafval. Benedetta Pompili toont werk dat zij recent maakte tijdens haar residentie in de Rijksakademie Amsterdam. En omdat Azië ook vandaag nog een belangrijke inspiratiebron is, is ook werk te zien van deelnemers aan de Creative Residency Arita in Japan, waaronder nieuw werk van Simone Post.
Kraantjeskan, circa 1750 – 1775, Schenking van Stichting Oude Kunst- en Antiekbeurs, foto Albertine Dijkema /
Flagship Pitcher, Simone Post, 2023
Maak Keramiek Mee
Naast Pioniers in Keramiek is er dit jaar nog veel meer te zien en te doen rond keramiek in Museum Prinsenhof Delft. Vanaf november is de expositie van Keramiekprijs De Kei 2023 te zien. Voor participatieproject De Delftse Blik werken Delftenaren samen met kunstenaar Yuro Moniz aan een monumentale vaas. Enkele topstukken uit de vaste museumopstelling zijn te zien in Pioniers in Keramiek. Om de lege plekken op te vullen die hierdoor ontstaan, maakten talentvolle studenten van de MBO-opleiding Creatief Vakman Keramiek (SintLucas Boxtel) eigentijdse versies van deze objecten. In het openingsweekend van 17 en 18 februari en tijdens keramiekworkshops worden bezoekers uitgenodigd ook zelf de handen uit de mouwen te steken en te ervaren hoe nieuwe ideeën ontstaan door te werken met je handen.
Lees hier het artikel Aardse Schoonheid - FD persoonlijk 23 maart 2024
Kun je niet wachten om de tentoonstelling te bezichtigen? Koop dan nu online een ticket.
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Gemeente Delft, De Laatste Eer, Mondriaan Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Keramiekstichting Smeele Van der Meulen en Stichting Van Achterbergh-Domhof.
Delft was in de 17de eeuw een broedplaats van talent, een plek waar belangrijke innovaties plaatsvonden. Hier groeide Johannes Vermeer (1632-1675) uit tot een schilder van wereldformaat. Voor het eerst staan Vermeers leven, zijn netwerk en zijn relatie tot de stad Delft centraal in een tentoonstelling. Topstukken van Delftse tijdgenoten worden getoond naast Delfts aardewerk, Delftse tapijten, archivalia en egodocumenten. Hiermee schetsen we een rijk beeld van het artistieke, intellectuele en sociale klimaat in Delft in de 17de eeuw.
Maak kennis met personages uit Vermeers directe omgeving, zoals zijn schoonmoeder Maria Thins, zijn collega-schilder Leonaert Bramer, de familienotaris Willem de Langue, de verzamelaars Maria de Knuijt en haar man Pieter van Ruijven en meester-bakker Hendrick van Buyten die ook kunst verzamelde. Vermeer was niet alleen een kunstenaar, maar ook een man van vlees en bloed: echtgenoot, schoonzoon, ondernemer, vader van 15 kinderen en herbergier. Kom dichter bij de man achter de mythe en ontdek hoe Vermeer kon uitgroeien tot een van de meest geliefde kunstenaars ter wereld.
Zowel deze personages als het culturele en artistieke klimaat in het 17de-eeuwse Delft worden gepresenteerd door middel van topstukken en bijzondere archiefstukken. Denk bijvoorbeeld aan De koppelaarster uit 1622 van Dirck van Baburen en aan Adolf en Catharina Croeser aan de Oude Delft (ook bekend als De burgemeester van Delft en zijn dochter) uit 1655 van Jan Steen. Beide topstukken zijn voorbeelden van het artistieke klimaat in Delft en hebben een directe koppeling met Vermeer. Tientallen archiefstukken zoals inventarissen en testamenten, maar ook prenten en kaarten, bieden inzicht in Vermeer en de mensen om hem heen en schetsen een helder beeld van de stad in zijn tijd.
Audiotour
Toegang tot de tentoonstelling is inclusief een audiotour (zolang de voorraad strekt). Deze is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Frans. Deze audiotour biedt extra verdieping in o.a. Vermeers jeugd, zijn huwelijk en werk, eveneens de culturele context in Delft, het artistieke klimaat en de geschiedenis van de stad.
Publicaties
Bij Het Delft van Vermeer verschijnt een rijk geïllustreerd publieksboek in samenwerking met Waanders Uitgevers. Nederlands en Engels, 128 pagina’s, winkelprijs € 29,95 (paperback). Met bijdragen van o.a. conservator David de Haan, Vermeer-specialist Arthur K. Wheelock Jr., Delft-specialisten Bas van der Wulp (archivaris), Steven Jongma (archeoloog) en bouwkundig historicus (Wim Weve) en Babs van Eijk. Het publieksboek is te koop in de museumwinkel.
Daarnaast verschijnt een Luxe Gouden Boekje Het meisje met de blauwe steen voor kinderen van 4+. Deze is te koop in de museumwinkel voor €9,99.
Ook verschijnt Kunstschrift met een speciale Vermeeruitgave. Deze is te koop in de museumwinkel voor €12,25. Al deze publicaties zijn te koop zolang de voorrraad strekt.
De Nieuwe Vermeer
Van 20 maart t/m 4 juni zullen zes winnende werken van de Nieuwe Vermeer-wedstrijd te zien zijn in de lakenhal in Museum Prinsenhof Delft. Lees meer over deze tentoonstelling.
In the 17th century, Delft was a breeding ground for talent, where important innovations were taking place. Johannes Vermeer (1632-1675) developed into a world-class painter here. For the first time, Vemeers life, his network and his relationship to the city of Delft is the central focus of an exhibition.On the basis of more than 100 objects from Dutch and foreign collections, including masterpieces by Delft painters, objects of applied art, maps, prints, drawings, books, biographical documents and other archival matter, a picture of the bustling city atmosphere of the 17th century will be painted.
Meet characters from Vermeers immediate surroundings, like his mother-in-law, Maria Thins, his fellow painter Leonaert Bramer, family notary Willem de Langue, art collectors Maria de Knuijt and her husband, Pieter van Ruijven, and master baker Hendrick van Buyten, who also collected art. Vermeer was not just a painter, but a man of flesh and blood: husband, son-in-law, entrepreneur, father of 15 children, and innkeeper. Get closer to the man behind the myth and discover how Vermeer became one of the most beloved artists of the 17th century.
These characters and the cultural and artistic climate in 17th-century Delft are presented through masterpieces and rare archival matter. See for example The Procuress, from 1622, by Dirck van Baburen, and Jan Steen’s 1655 painting Adolf and Catharina Croeser on the Oude Delft (also known as The Burgomaster of Delft and his Daughter). Both masterpieces are primary examples of the artistic climate in Delft and have a direct connection to Vermeer. Dozens of archival items such as inventories and wills, but also prints and maps, provide insight into Vermeer and the people around him and paint a clear picture of the city in his time.
Audio tour
Admission includes an audio tour, available in English, Dutch and French. This audiotour provides in-depth insight into Vermeers youth, his marriage, and his work, as well as the cultural context in Delft, its artistic climate and the city's history.
Publication
A lavishly illustrated publication, produced in cooperation with Waanders Publishers (Waanders Uitgevers), will accompany the exhibition. In English and Dutch, 128 pages, circa €29.95 (paperback). The publication is available in the museum shop while supllies last.