Museum Prinsenhof

menu

Nieuws

Museum Prinsenhof Delft verwerft ‘koninklijk’ glas-in-loodraam

1 december 2021

Museum Prinsenhof Delft verwerft onbekend ‘koninklijk’ glas-in-loodraam

Museum Prinsenhof Delft heeft een tot dusver onbekend, ‘koninklijk’ glas-in-loodraam van Max Nauta uit 1936 verworven op een veiling. Afgebeeld is de doop in 1584 van Frederik Hendrik, de jongste zoon van Willem van Oranje. Op het manshoge raam zien we zijn moeder Louise de Coligny met de jonggeborene op de arm. Het betreft een fragment uit het veel grotere Vorstinnenraam aan de noordzijde van de Nieuwe Kerk in Delft en het gaat vermoedelijk om een proefversie. Door deze link met Delft vormt de aankoop een verrijking van het historisch erfgoed voor de stad. Na een intensieve restauratie krijgt het vanaf vandaag een plek in de vaste collectiepresentatie Willem van Oranje is hier!

Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft: “Het raam verbeeldt een belangrijke episode uit het leven van Willem van Oranje, namelijk de doop van zijn zoon Frederik Hendrik in de Nieuwe Kerk, maar dan gezien vanuit het perspectief van de echtgenote en moeder. Verbeeldingen van vrouwen zijn schaars in onze collectie. Met deze aankoop voegen we een portret van Louise de Coligny toe aan de collectie. Het is een lijn die we willen doorzetten naar de toekomst.”

nieuwsbericht website nieuwspagina tussen tekst

De Nederlandse kunstenaar en glazenier Max Nauta (1896-1957) laat het raam vervaardigen bij de firma Schrier en De Ru in Haarlem. Zijn moeder en zijn vrouw, Lenie Nauta-Kettner, staan model voor de twee hofdames die achter Louise de Coligny staan. Het bestaan van het raam was tot dusver onbekend. In de collectie van Museum Prinsenhof Delft bevindt zich al wel een getekende voorstudie voor hetzelfde raamonderdeel. Deze is enkele jaren geleden geschonken aan het museum door nazaten van Nauta en zal gedurende vier maanden naast de nieuwe aanwinst worden gepresenteerd.

Belangrijke aanwinst
Naast een belangrijke aanwinst voor de Oranjecollectie vormt het raam ook een interessante aanvulling op de deelcollectie glas. Het museum bezit al een aantal glas-in-loodramen gerelateerd aan Willem van Oranje, zoals het Glas-in-loodraam met medaillonportret van Willem van Oranje van Johan Hendrik Sikemeier uit 1934. Het Vorstinnenraam maakt onderdeel uit van een serie van zeven ramen die in 1936 door het Delftsche Vrouwencomité aan de Nieuwe Kerk zijn geschonken. Het raam symboliseert de moederliefde binnen het huis Oranje-Nassau.

De nieuwe aanwinst is te zien in de Prinsenkamer (oude slaap en werkkamer Willem van Oranje)