Museum Prinsenhof

menu

Nieuws

Bijzondere schenking: 64 rectangles door Schoonhoven

15 juni 2023

Museum Prinsenhof Delft ontvangt bijzondere schenking van Corrie de Boer; 64 rectangles door Jan Schoonhoven

 

Museum Prinsenhof Delft heeft een bijzondere schenking ontvangen van de onlangs overleden kunstenaar Corrie de Boer. Een reliëf van de wereldberoemde kunstenaar Jan Schoonhoven getiteld 64 rectangles (1965). De Delftse meester maakte dit werk in opdracht van Corrie de Boer en haar toenmalige echtgenoot. Het werk keert na ruim vijfenvijftig jaar terug naar Delft. 64 rectangles is een belangrijke en buitengewone toevoeging aan de museumcollectie en is te zien vanaf 6 juli in de tentoonstelling Lothar Wolleh ziet Jan Schoonhoven. Meesters in ritme en licht in Museum Prinsenhof Delft. 

“We zijn Corrie de Boer en haar dochters zeer erkentelijk voor deze unieke schenking! Het geeft de mogelijkheid om het verhaal van de 20ste-eeuwse Delftse kunstenaars completer te presenteren en de Nul-groep een duidelijkere plek te geven in het vernieuwde museum. Daarnaast ben ik Corrie de Boer zeer dankbaar voor de mooie verhalen uit de jaren zestig die ze met mij deelde.” – Janelle Moerman, Directeur Museum Prinsenhof Delft. 

Unieke schenking versterkt Nul-groep collectie
Corrie de Boer was ervan overtuigd dat 64 rectangles vanuit Amsterdam terug moest keren naar Delft. In samenspraak met haar twee dochters besloot ze het werk te schenken aan Museum Prinsenhof Delft. Het reliëf is een verrijking van de collectie van het museum, waarin een werk van Schoonhoven uit de Nederlandse Nulgroep (1960-1965) periode nog ontbrak. Met deze schenking kunnen liefhebbers, kenners en iedereen die nieuwsgierig is naar Schoonhoven het relatief onbekende werk dagelijks bewonderen. 

Na de verbouwing en vernieuwing van het museum in 2025-2026 komt er meer ruimte voor de presentatie van de kunstenaars in en rond de Nul-groep. Daarbinnen zal dit werk van Schoonhoven één van de hoogtepunten zijn. Ook de eerder aangekochte ‘witjes’ van De Boer, no. 16 en no. 20 uit de witjes serie b passen hier goed in. De werken ademen Nul kunst door het ritme, de herhaling en het spel van schaduw en licht.

64 rectangles
Het reliëf 64 rectangles is om meerdere redenen een uniek werk van Schoonhoven. Zo maakte hij het werk in opdracht van De Boer en haar toenmalige echtgenoot voor boven de schouw in de woonkamer van hun huis in Amsterdam, iets wat hij zelden deed. Het relatief grote formaat is uitzonderlijk voor werk uit deze vroege periode. Daarnaast maakte Schoonhoven in die tijd zijn reliëfs nog geheel zelf. Later, toen de vraag naar zijn werk toenam, maakte hij gebruik van assistenten. 64 rectangles is, met z’n 8 x 8 vakken, te beschouwen als een zuiver Nul-groep reliëf: eenvoudige, repeterende vormen, en een nadruk op de werking van licht en schaduw. 

      

 

 

 

 

 


Corrie de Boer

Corrie de Boer (Leeuwarden 1932 – Amsterdam 2023) was een Nederlands collagist, tekenaar en textielkunstenaar. Vanaf de vroege jaren zeventig kreeg De Boer bekendheid met spierwitte, linnen reliëfs, waarin lijnwerk centraal staat. Ze stond bekend als een ontvankelijke, eerlijke en eigenzinnige kunstenaar. Ze had een duidelijke eigen signatuur en vond zichzelf als kunstenaar steeds opnieuw uit. 

De Boer werd artistiek volwassen in de geest van de jaren zestig. Ze deelde de belangstelling van de Nul groep kunstenaars voor monochromie, ritme, herhaling en het spel van licht en schaduw. Ze bewoog met haar witjes mee met de internationale ZERO-beweging, maar bleef altijd zichzelf. Met haar tactiele werken gemaakt met naald en draad nam Corrie de Boer een unieke positie in. Haar werk combineert de koelheid van ritmische structuren met de 'warme‘ tactiliteit van textiel.

‘Door de keuze van het witte kerklinnen heb ik het materiaal tot een minimum teruggebracht om van daaruit een eigen beeld op te bouwen. Dat beeld is voor mij ontstaan uit het thema ‘boom’ (verticaal) en ‘landschap’ (horizontaal). De twee gegevens verticaal en horizontaal zijn beeldbepalend geworden voor de witte reliëfs.’ – Corrie de Boer

Lothar Wolleh ziet Jan Schoonhoven. Meesters in ritme en licht
Het geschonken werk 64 rectangles en de twee witjes van Corrie de Boer zijn vanaf 6 juli te zien als onderdeel van de tentoonstelling Lothar Wolleh ziet Jan Schoonhoven. Meesters in ritme en licht in Museum Prinsenhof Delft. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van een buitengewone vriendschap tussen de Delftse beeldend kunstenaar Jan Schoonhoven Delft (1914-1994) en de Düsseldorfse fotograaf Lothar Wolleh (Berlijn, 1930 – Londen, 1979). Nog niet eerder werden deze twee grootheden uit de jaren zestig samen getoond. Wollehs liefde voor het fotografische experiment maakt hem tot een pionier van de naoorlogse fotografie. De reliëfs en tekeningen van Jan Schoonhoven worden gecombineerd getoond met Lothar Wollehs fotografie. Tegen de achtergrond van hun gedeelde fascinatie voor de werking van ritme en licht biedt de tentoonstelling een nieuw perspectief op het leven en werk van Jan Schoonhoven. 

De tentoonstelling Lothar Wolleh ziet Jan Schoonhoven. Meesters in ritme en licht is te zien van 6 juli 2023 t/m 7 januari 2024 in Museum Prinsenhof Delft.

Fotobijschriften:
1. Jan Schoonhoven, 64 rectangles, 1965, Legaat Corrie de Boer – Collectie Museum Prinsenhof Delft, c/o Pictoright Amsterdam 2023
2. Corrie de Boer, witjes, serie b, no 16, collectie Museum Prinsenhof Delft