Museum Prinsenhof

Nieuws

Nieuws

Tentoonstelling Willem van Oranje is hier! is geopend

Van 19 oktober 2018 tot en met 3 maart 2019 zet Museum Prinsenhof Delft de Nederlandse geschiedenis in de schijnwerpers met de tentoonstelling Willem van Oranje is hier! Precies 450 jaar geleden begint de Tachtigjarige Oorlog. Een paar jaar later vlucht Willem van Oranje naar het veilig ommuurde Delft om uit handen van de Spaanse overheerser te blijven. Vanuit Delft leidt hij de opstand en legt daarmee de basis voor het Nederland van vandaag. Het museum pakt met deze expositie groots uit en brengt een belangrijke episode uit de Nederlandse geschiedenis tot leven op de plek waar het zich allemaal afspeelde: het eeuwenoude Prinsenhof.

Janelle Moerman: ‘In de tentoonstelling Willem van Oranje is hier! wordt vanuit Delfts perspectief een van de belangrijkste periodes uit de Nederlandse geschiedenis vertelt. Aan de hand van ons historische gebouw, het Sint Agathaklooster, worden bezoekers op een laagdrempelige manier meegenomen in de ontstaansgeschiedenis van Nederland. We zoomen in op het katholieke verleden, de strijd van Willem van Oranje tegen de Spanjaarden, zijn familieleven en zijn dramatische dood hier in Delft.’

Persbericht

Waalse kerkgemeenschap draagt unieke collectie over aan Museum Prinsenhof Delft

 

De Waals Hervormde Gemeente Delft heeft op 24 september 2018 haar unieke bezit van tinnen en zilveren objecten overgedragen aan Museum Prinsenhof Delft. De overgedragen collectie bevat zeer zeldzame voorwerpen die tussen de 17de en 19de eeuw zijn vervaardigd in Delft en eeuwenlang werden gebruikt bij het Avondmaal, waaronder broodschalen, bekers en kannen voor de wijn.

De kerkgemeenschap hield sinds de zestiende eeuw haar diensten in de Waalse kerk. In 2014 is het gebouw teruggegeven aan de gemeente Delft en werd het onderdeel van Museum Prinsenhof Delft. Dhr. Van Santen, het laatste kerkenraadslid van de Waals Hervormde Gemeente Delft: “Na de overdracht van de kerk aan de gemeente Delft is het nu tijd om ook de collectie over te dragen. Voor de Waals Hervormde Gemeente is het van belang dat deze bijzondere collectie in Delft kan blijven en voor de toekomst veilig gesteld blijft.”

Zeldzame objecten
Een deel van de overgedragen collectie is door de Rijksdienst Cultureel Erfgoed aangemerkt als Collectie Nederland. Naast de broodschalen, bekers en kannen bevat deze ook twee zilveren doopvonten uit 1655 en 1719. Tevens wordt de 18de-eeuwse inrichting van de consistoriekamer, met het schoorsteenstuk, de stoelen, spiegel en naamlijsten van de kerkenraadsleden vanaf 1585, onderdeel van de collectie van Museum Prinsenhof Delft.

“Een belangrijk verhaal uit de historie van Delft”
Janelle Moerman, directeur van Museum Prinsenhof Delft, is vereerd dat de kerkgemeenschap haar collectie toevertrouwt aan het museum: “De Waalse kerk heeft een lange traditie in Delft en de collectie is van uitzonderlijk historisch belang. Met behulp van deze objecten kunnen wij de geschiedenis van de Waalse kerkgemeenschap op een inspirerende manier blijven vertellen én behouden voor toekomstige generaties.” Er zijn plannen om in de toekomst aandacht te besteden aan de zilvercollectie van het museum. Deze objecten zullen daar onderdeel van uitmaken.

Geschiedenis van de Waalse kerk en gemeente
Het complex waar Museum Prinsenhof Delft in is gevestigd, is van oorsprong een klooster uit begin 1400. De kapel van dit klooster is gebouwd tussen 1430 en 1480. Vanaf 1573 worden hier protestantse kerkdiensten in de Franse taal gehouden. Wanneer prins Willem van Oranje in Delft verblijft, woont hij regelmatig een kerkdienst bij. Tijdens een van deze diensten hoorde Willem van het Leids Ontzet. Ook ligt een aantal van zijn kleinkinderen begraven in de Waalse kerk. In de tentoonstelling Willem van Oranje is hier!, te zien vanaf 19 oktober 2018, komt dit uitvoerig aan bod. Na de dood van Willem van Oranje in 1584 werd de kerk ter beschikking gesteld aan de Waals Hervormde Gemeente Delft.

Vanaf 1586 had de Waalse gemeente haar eigen predikant. De eerste predikant, Pierre Moreau, ligt ook in de kerk begraven. De gemeente bleef door de eeuwen heen klein qua omvang. Tussen 1621-1635 maakten Engelse lakenhandelaars gebruik van de kerk en waren de diensten in het Engels in plaats van het Frans. In 1808 schonk de gemeente Delft de kapel aan de Waalse gemeente.

Muziekcompetitie Art Rocks van start

 

Yung Nnelg en Blaudzun releasen tracks geïnspireerd op kunst als startschot van muziekcompetitie Art Rocks

Art Rocks-ambassadeurs Yung Nnelg en Blaudzun releasen vandaag hun track geïnspireerd op een bekend kunstwerk. De release dient als startschot van muziekcompetitie Art Rocks 2018, waarin muzikanten worden uitgedaagd zich voor een track te laten inspireren door kunst uit zeven museumcollecties. Art Rocks wordt georganiseerd door de zeven toonaangevende musea Museum Prinsenhof Delft, Museum Boijmans Van Beuningen, Kröller-Müller Museum, Drents Museum, Centraal Museum, Tropenmuseum en Bonnefantenmuseum. Aanmelden en meer informatie via artrocks.nl.

Ambassadeurs Blaudzun en Yung Nnelg

Zanger en producer Blaudzun en rapper Yung Nnelg zijn de ambassadeurs van muziekcompetitie Art Rocks 2018. De twee bekende Nederlandse artiesten hebben beiden een track gemaakt geïnspireerd op een bekend kunstwerk. Blaudzun heeft samen met David Douglas een geheel opnieuw gearrangeerde versie gemaakt van de HATY HATY-track 'High as the sun', dat geïnspireerd is op zijn favoriete schilderij van Vincent van Gogh: 'Korenveld met maaier en zon' (1889) uit de collectie van het Kröller-Müller Museum. Yung Nnelg heeft het nummer ‘Basquiat’ gemaakt dat geïnspireerd is op het werk ‘Koningen van Egypte II’ (1982) van street-artist Jean-Michel Basquiat uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De nummers hebben ze gemaakt om andere muzikanten te inspireren om mee te doen aan Art Rocks. Naast de tracks geven de ambassadeurs masterclasses songwriting, nemen ze zitting in de vakjury en geven ze optredens tijdens de voorrondes in de musea en tijdens de finale in Paradiso.

Blaudzun over het schilderij dat hem inspireerde: "Als ik voor het schilderij sta, nodigt het me uit om in de gele verfstroken te verdwijnen om vervolgens herboren terug te komen. Daar begon de inspiratie voor het lied High as the Sun."

Blaudzun web

Yung Nnelg over het schilderij dat hem inspireerde: “Basquiat streed ook voor gelijkheid in een kunstwereld die voornamelijk wit was/is. Zijn ideologie trekt me heel erg aan. Hij was ook super stylish. Ik voel hem als persoon heel erg.”

Yung Nnelg web

De muziekcompetitie

Ruim vijftig kunstwerken en historische objecten uit allerlei tijdvakken, stijlen en kunstdisciplines zijn uitgekozen voor de vierde editie van muziekcompetitie Art Rocks. Muzikanten uit alle genres kunnen zich voor een nummer laten inspireren door werken van grootmeesters als Vincent van Gogh, Ai Wei Wei, Rothko, Edvard Munch en Rubens. De kunstwerken en objecten zijn te vinden op artrocks.nl en ook in de musea zelf te bezichtigen. Uit de beste inzendingen selecteert een vakkundige jury en het publiek via publieksstemmen 56 acts. Zij zullen in de musea, naast hun favoriete kunstwerk, strijden voor een plek in de finale in Paradiso. Alle finalisten winnen een eigen, professionele videoclip. De grote winnaar van Art Rocks 2018 gaat naar huis met een geldbedrag van € 1.000. Naast de competitie is er in de musea een gevarieerd randprogramma met de ambassadeurs Blaudzun en Yung Nnelg, zoals gratis masterclasses songwriting i.s.m. Popsport en live optredens.

"Art Rocks slaagt erin om beeldende kunst naar een nieuw publiek te brengen" - Het Parool

Masterclasses songwriting

Samen met Popsport organiseert Art Rocks masterclasses songwriting in het museum, speciaal bedoeld voor muzikanten die mee willen doen aan de competitie. Tijdens deze kosteloze masterclasses geven de ambassadeurs tips en tricks hoe kunst je kan inspireren bij het maken van een nummer. Meer informatie en aanmelden voor de masterclasses via artrocks.nl.

Bekijk de 56 geselecteerde kunstwerken en historische objecten en meld je aan op www.artrocks.nl. Deelname aan de muziekcompetitie is vanaf 15 jaar en zowel voor amateurmusici als voor professionals.

  • 28 aug t/m 22 oktober Aanmeldperiode Art Rocks 2018
  • 27 oktober  Masterclass songwriting by Blaudzun in Museum Prinsenhof Delft
  • 2 december   Museumronde Museum Prinsenhof Delft
  • 23 jan 2019   Finale in Paradiso, Amsterdam

Over Art Rocks

Hoe klinkt een Van Gogh? Of Basquiat? De landelijke muziekcompetitie Art Rocks daagt muzikanten uit een nummer te maken geïnspireerd op een kunstwerk uit de collectie van topmusea. Muzikanten krijgen daarmee de kans associaties en emoties die kunst bij hen oproept, te vertalen naar een nummer. Voor publiek zijn al deze soundtracks een manier om kunst in musea op een andere manier te ervaren. Art Rocks is een initiatief van stichting Art Match. In 2012 organiseerde Museum Boijmans Van Beuningen samen met De Grote Prijs van Nederland de eerste editie van Art Rocks. In 2018 vindt de vierde editie van Art Rocks plaats in maar liefst zeven Nederlandse musea: Museum Boijmans Van Beuningen, Tropenmuseum, Drents Museum, Centraal Museum, Bonnefantenmuseum, Museum Prinsenhof Delft en  Kröller-Müller Museum. Elke editie zijn er twee bekende muzikanten die als ambassadeurs van Art Rocks ook een soundtrack maken en masterclasses songwriting geven in het museum.Art Rocks 2018 wordt mogelijk gemaakt door het Mondriaanfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds, ABN AMRO Cultuurfonds en Tentoo.

Laatste weken: Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft

De afgelopen vijf maanden presenteerde Museum Prinsenhof Delft het ‘Delftse wonder’: een periode tussen 1880 en 1940 waarin Delft uitgroeide tot hét centrum van de kunst en kunstnijverheid in Nederland. Met een spraakmakende vormgeving en prachtige objecten heeft het museum dit bijzondere verhaal vorm gegeven. Heb je de tentoonstelling nog niet gezien? Dit is je laatste kans: Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft sluit namelijk op zondag 9 september!

Inspiratiebijeenkomst Delft Design: Big Business

Vooruitstrevende Delftse ondernemers, zoals Jacques van Marken en de firma Braat, geven eind 19e eeuw een impuls aan het artistieke klimaat in Delft. Door kunstenaars zoals Jan Toorop en Bart van der Leck in te huren, weten zij de afzetmarkt van hun producten enorm te vergroten. Ook de voorloper van de TU Delft, de Polytechnische School, speelt hierin een belangrijke rol door het opleiden van kunstenaars en industriëlen. Graag staan wij stil bij deze wisselwerking tussen kunst, kennis en industrie.

Op donderdagavond 6 september organiseert Museum Prinsenhof Delft de inspiratiebijeenkomst ‘Delft Design: Big Business’. Tijdens dit evenement staat de vraag centraal in hoeverre er een wisselwerking is tussen industrie, onderwijs en kunst binnen de hedendaagse commerciële wereld. Hoe kijken ondernemers naar creativiteit en kunst en hoe zetten zij dit in om hun succes te vergroten? Twee inspirerende sprekers dagen ondernemers, designers en studenten uit om hierover na te denken. De sprekers zijn Jeroen Lutters (Lector kunst- en cultuureducatie, Hogescholl ArtEZ) en Stefan Flik (Eigenaar XD Designers).

Het evenement vindt plaats in de Van der Mandelezaal van het museum en is gratis voor studenten. Na afloop is er gelegenheid om de tentoonstelling Art Nouveau | Nieuwe Zakelijheid | Delft te bezoeken. Lees meer

X