Museum Prinsenhof

menu

Bram Bogart. Schilder van Formaat

18 februari 2022 t/m 9 augustus 2022

Bram Bogart. Schilder van Formaat

Vanaf 18 februari 2022 is in Museum Prinsenhof Delft een overzichtstentoonstelling te zien van de internationaal gerenommeerde Delftse kunstenaar Bram Bogart (1921-2012). Met deze tentoonstelling wordt Bram Bogart honderd jaar na zijn geboorte geëerd in zijn geboortestad. Hij is de grondlegger van de Nederlandse informele kunststroming en een groot voorbeeld voor de Delftse schilders Jan Schoonhoven en Jan Hendrikse. De tentoonstelling laat een dwarsdoorsnede zien uit het eigenzinnige oeuvre van Bogart, waarin de stad Delft altijd van grote betekenis is gebleven.

Naast schilderijen, afkomstig uit toonaangevende nationale musea en de eigen collectie van Museum Prinsenhof Delft, zijn er dankzij de familie Bogart niet eerder tentoongestelde werken uit de privécollectie te zien. In de tentoonstelling ― die Bogarts ontwikkeling chronologisch volgt ― wordt zichtbaar dat de fysieke omgeving en de omstandigheden waarin hij leeft van invloed zijn op zijn werk. Van zijn figuratieve bloemstillevens en landschappen in olieverf en een zelfportret uit de tijd dat hij in Delft woont, via Parijs, Rome, Brussel en Ohain tot het Kortenbos waar hij zijn late monumentale werken op groot formaat maakt. Te zien is dat Bogarts zich vanaf 1955 toelegt op het abstract expressionisme en de materiekunst. Bijzonder is dat zowel Bloemen, een stilleven uit oktober 1939 als Oker-bruin, zijn laatste schilderij uit 2008 te zien zijn in de tentoonstelling Schilder van formaat.

De wereld van Bogart
Door uniek foto -en filmmateriaal uit het grote privéarchief van de familie Van den Bogart krijgt de bezoeker een intiem kijkje in het leven van de kunstenaar. De beelden vormen samen met interviewfragmenten en reflecties van intimi op zijn werk een korte introductiefilm. Een opstelling van zijn atelier met originele objecten uit zijn werkplaats versterkt de intimiteit en laat zien hoe hij, zoals zijn zoon Bram van den Boogart jr. zegt, “de verf tot zijn limieten kon duwen”.

Liefde voor Delft
De liefde voor Delft is een terugkerend thema binnen het werk van Bram Bogart. Referenties aan de stad lopen als een rode draad door zijn oeuvre: te zien in titels van werken, voorstellingen en in kleurgebruik. Zo exposeerde Bogart in 1984 in het Prinsenhof dertien werken met een blauw-witte kleurstelling onder de titel Les bleues de Delft, een verwijzing naar het typisch Delftse aardewerk. Maar ook daarna vormde de blauw-witte kleurstelling een terugkerend thema met werk als Vermeer (2003), waarvan de titel ook aan Delft refereert.