Museum Prinsenhof

menu

Delftse Meesters. In kunst en wetenschap

De presentatie Delftse Meesters. In kunst en wetenschap biedt een overzicht van de meest toonaangevende Delftse Meesters aan de hand van negen verschillende genres: van portretten tot historiestukken en van zilverwerk tot stadsgezichten. Ontdek het inspirerende artistiek klimaat in de stad en ervaar hoe de innovatieve kijk op perspectief, ruimte en licht van de Delftse meesters een stevige impuls geeft aan de lokale schilderkunst. Binnen deze genres worden drie nieuwe aanwinsten en vijf nieuwe bruiklenen van het museum bij elkaar getoond.

Portret Spinola Michiel van Mierevelt
Portret van Ambrogio Spinola, Michiel van Mierevelt, 1607, olieverf op doek, Collectie Museum Prinsenhof Delft

Binnen het genre portretten verwierf het museum twee nieuwe aanwinsten van de Delftse schilder Michiel van Mierevelt, waaronder het portret van Ambrogio Spinola. In de 17de eeuw was Van Mierevelt de belangrijkste portretschilder in Nederland. Hij had zijn atelier vlakbij het museum op de Oude Delft waar hij vriend en vijand schilderde. Voor het eerst in 400 jaar hangen Van Mierevelts portret van Ambrogio Spinola en dat van stadhouder prins Maurits naast elkaar. Zij waren elkaars rivalen in de strijd tijdens de Tachtigjarige oorlog. Ambrogio Spinola was opperbevelhebber van het Spaanse leger in de Nederlanden. De verwerving van zijn portret betekent dat binnen het verhaal van de Opstand de Spaanse kant beter belicht kan worden. Het portret is door het museum aangekocht in 2019.

Zelfportret Michiel van Mierevelt terwijl hij zijn kleinzoon schildert Michiel van Mierevelt
Zelfportret van Michiel van Mierevelt terwijl hij zijn kleinzoon Jacob Willemsz. Delff II schildert, Michiel van Mierevelt, circa 1640 - 1641, olieverf op paneel, Collectie Museum Prinsenhof Delft, Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

De tweede aanwinst betreft het Zelfportret van Michiel van Mierevelt terwijl hij zijn kleinzoon Jacob Willemsz. Delff II schildert. Met dit portret draagt Van Mierevelt symbolisch zijn atelier over aan zijn kleinzoon. Van Mierevelt is dan op hoge leeftijd, vermoedelijk was dit één van zijn laatste werken. Het museum heeft het schilderij onlangs van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in langdurig bruikleen gekregen. Naast zijn kleinzoon Jacob Delff II zetten begaafde leerlingen als Willem en Hendrick van Vliet de Delftse portrettraditie na zijn dood met succes voort. Een voorbeeld hiervan is het portret van het Het gezin van Michiel van der Dussen. Het Delftse echtpaar, Michiel van der Dussen en Wilhelmina van Setten, laten zich ter gelegenheid van hun 15-jarig huwelijk samen met hun drie zonen en twee dochters portretteren.

Dankzij een gezamenlijke actie van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation kan Museum Prinsenhof Delft deze drie schilderijen van Van Mierevelt samen tonen. De organisaties stelden een bedrag beschikbaar om musea een hart onder de riem te steken in deze tijd van coronamaatregelen en hen de kans te bieden het publiek te verrassen met de rijkdom van hun eigen verzamelingen. 

Een gedroomde schenking

De derde aanwinst betreft een schenking aan het museum door een particuliere schenker. Het is een groot Keukenstuk van Een liefdespaar in een keuken met dood wild vervaardigd door de Delftse schilder Cornelis Jacobsz. Delff. Een keukenstuk, een genre waarmee Delff beroemd werd, ontbrak tot nu toe in de collectie. Het werk toont de kwaliteit van de Delftse schilderkunst uit het begin van de 17de eeuw.

Directeur Janelle Moerman over de collectie: “Een museumcollectie staat nooit stil en is altijd in beweging. Met behulp van fondsen, het bedrijfsleven en particulieren kunnen we door aankopen, schenkingen en bruiklenen onze museumcollectie uitbreiden. Het is prachtig dat we - dankzij hun steun - nu in onze presentatie maar liefst zeven nieuwe werken kunnen tonen. We proberen op die manier de kwaliteit van onze collectie steeds sterker te maken zodat we onze verhalen nog aansprekender aan ons publiek kunnen vertellen.”

Interieurstukken

Na 1650 worden in Delft de allermooiste interieurstukken geschilderd, met intieme huiselijke scènes en binnenplaatsjes. Door het gebruik van warme kleuren, doorkijkjes en de natuurlijke lichtinval creëren de Delftse schilders een sfeer die karakteristiek is voor de bloeiperiode van de Delftse schilderkunst. Vooral Pieter de Hooch was grondlegger van deze vernieuwing. In Delftse Meesters. In kunst en wetenschap zijn drie werken van Pieter de Hooch te zien, waaronder het schilderij Man die een brief voorleest aan een vrouw uit De Kremer Collectie. Dit schilderij was onder meer te zien tijdens de voorgaande tentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. Uit de schaduw van Vermeer.

Man die een brief voorleest aan een vrouw Pieter de Hooch
Man die een brief voorleest aan een vrouw, Pieter de Hooch , circa 1670-1674, olieverf op doek, De Kremer Collectie - www.thekremercollection.com

Zeegezichten

Alhoewel Delft via Delfshaven een directe verbinding heeft met de zee, werd het genre van het zeegezicht hier niet vaak beoefend. In Delft vervaardigde zeegezichten zijn daarom zeer zeldzaam. In de nieuwe presentatie zijn twee bijzondere penschilderingen van een Delftse meester – Heerman Witmont - te zien. Beide werken tonen Fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee en zijn langdurige bruiklenen uit De Kremer Collectie.

Fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee 1 Heerman Witmont  Fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee 2 Heerman Witmont 

Fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee, Heerman Witmont, circa 1648-1653, pen en olieverf op paneel. De Kremer Collectie - www.thekremercollection.com

Dekrachtvan gelegenheidslogo zwart

Bijschrift hoofdbeeld:
Het gezin van Michiel van der Dussen, 1640, Hendrick Cornelisz. van Vliet (ca. 1611-1675), olieverf op doek, Collectie Museum Prinsenhof Delft aangekocht in 1998 met steun van de Gemeente Delft, Vriendenvereniging van Museum Prinsenhof Delft, Donateurs actie Vriendenvereniging van Museum Prinsenhof Delft, Vereniging Rembrandt, VSB Fonds, Anoniem Fonds via de Vriendenvereniging van Museum Prinsenhof Delft, Van Marken Delft Drukkers, Stichting Princenhof, MAOC Gravin van Bylandt Stichting, De Frans Mortelmans Stichting, Stichting Dr. Hendrik Muller's Vaderlandsch fonds,  N.V. Casema, K.F. Heinfonds, Stichting Sodalitas, Mr. Paul de Gruyter Stichting, Stichting Thurkowfonds, Maurits van Kattendijke Stichting, Bisdom Roermond (fotograaf: Tom Haartsen)