Museum Prinsenhof

menu

Nieuws

Tentoonstelling over 50 jaar MOJO vanaf 12 april te zien

3 maart 2019

Vijftig jaar geleden: Flowerpower, de Vietnamoorlog die voortwoedt, singles als ‘Waiting For the Sun’ (The Doors), ‘Do it again’ (The Beach Boys) en ‘The Dock of the Bay’ (Otis Redding) komen uit, Martin Luther King wordt vermoord en jongeren komen in opstand in hun verlangen naar vrijheid. Het is in die periode dat Berry Visser het bedrijf MOJO Concerts start op een zolderkamer in Delft. Museum Prinsenhof Delft viert vanaf 12 april het vijftigjarig bestaan van deze bijzondere Delftse onderneming met de tentoonstelling MOJO Backstage. Delftse meesters in de muziekindustrie. De tentoonstelling laat de ontwikkeling van MOJO zien en toont hoe het bedrijf is uitgegroeid tot de grootste festivalorganisator en dé concertpromotor van Nederland. Met deze tentoonstelling, vormgegeven door Peter te Bos laat het museum zien waar een klein land groot in kan zijn.

Van 1968 tot nu: MOJO als ‘Delftse meester’ in de muziekindustrie

Gedreven door zijn passie voor popmuziek start Delftenaar Berry Visser in 1968 het eenmansbedrijf MOJO Concerts. Met enige bluf weet hij in Londen meerdere bands te strikken voor het eerste meerdaagse festival van Nederland: het Holland Pop Festival in het Kralingse Bos. Kort daarna haakt Leon Ramakers aan, eerst als Berry’s assistent en al snel als zijn partner. Samen organiseren zij vele concerten en festivals die tot op de dag vandaag tienduizenden bezoekers trekken, zoals Lowlands en Pinkpop.

Wat ooit begon als eenmansbedrijf in Delft, is uitgegroeid tot Nederlands marktleider in de muziekindustrie met een Amerikaanse wereldspeler (Live Nation) als eigenaar. Van het eerste stadionconcert met Bob Dylan is geen beroemdheid te bedenken die niet door MOJO op het Nederlandse podium is gezet. MOJO bedenkt daarnaast innovatieve oplossingen om het publiek steeds beter van muziek te laten genieten, van dranghekken tot festivaltenten als kathedralen.

Over de tentoonstelling

De tentoonstelling MOJO Backstage toont hoe MOJO zich in vijftig jaar ontwikkelde tot het succesvolle bedrijf dat het nu is. Bezoekers ontdekken wat er achter de schermen zoal bij komt kijken om een grootschalig muziekevenement te organiseren, maar kruipen ook in de huid van de artiest. Originele affiches, videoclips, toegangsbewijzen en foto’s nemen de bezoeker mee op een trip down memory lane. In Virtual Reality krijgen ze een backstage-ervaring bij een concert van Nederlands populairste rapper Ronnie Flex in AFAS Live. De expositie is vormgegeven door Peter te Bos, leadzanger van de band Claw Boys Claw en jarenlang verbonden aan MOJO als vormgever voor Lowlands.

De tentoonstelling laat de ontwikkeling zien in een maatschappelijke context met naast euforie ook aandacht voor de donkere kant van de muziekindustrie. Berry Visser maakt daarvoor van de binnentuin van het museum een begraafplaats.

Randprogrammering

De tentoonstelling richt zich met name op muziek- en festivalliefhebbers van alle leeftijden. Voor de bezoekers zijn er verschillende activiteiten en evenementen ontwikkeld. Zo is er een apart onderwijsprogramma en kunnen bezoekers speeddaten in een tentje.

De tentoonstelling en randprogrammering zijn mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van VSBfonds, Prins Bernhard Cultuur Fonds, Ruitenburg adviseurs & accountants en de Gemeente Delft.

Bijzondere samenwerking

Museum Prinsenhof Delft werkt voor deze tentoonstelling nauw samen met MOJO. Sinds 2017 vormen Ruben Brouwer en John Mulder de directie van MOJO, ondersteund door een managementteam en een Raad van Bestuur in de persoon van Leon Ramakers. MOJO opereert ook nu nog vanuit de stad Delft.