Museum Prinsenhof

menu

Nieuws

Museum Prinsenhof Delft opent Delftse Meesters presentatie met zeven nieuwe aanwinsten

20 juli 2020

Museum Prinsenhof Delft opent op 4 september een nieuwe presentatie, Delftse Meesters. In kunst en wetenschap. De werken van de meest toonaangevende Delftse Meesters komen samen in één overzichtspresentatie: van portretten tot historiestukken en van zilverwerk tot stadsgezichten. De bezoeker (her)ontdekt het inspirerende artistiek klimaat in de stad en ervaart hoe de innovatieve kijk op perspectief, ruimte en licht van de Delftse meesters een stevige impuls geeft aan de lokale schilderkunst. Binnen deze genres worden drie nieuwe aanwinsten en vier nieuwe bruiklenen van het museum voor het eerst bij elkaar getoond.

Portret Spinola Michiel van Mierevelt
Portret van Ambrogio Spinola, Michiel van Mierevelt, 1607, olieverf op doek, Collectie Museum Prinsenhof Delft

Binnen het genre portretten heeft het museum twee nieuwe aanwinsten van de Delftse schilder Michiel van Mierevelt verworven, waaronder het portret van Ambrogio Spinola. In de 17de eeuw was Van Mierevelt de belangrijkste portretschilder in Nederland. Hij had zijn atelier op de Oude Delft waar hij vriend en vijand schilderde. Voor het eerst in 400 jaar hangen Van Mierevelts portret van Ambrogio Spinola en dat van stadhouder prins Maurits naast elkaar. Zij waren elkaars rivalen in de strijd, tijdens de Tachtigjarige oorlog. Ambrogio Spinola was opperbevelhebber van het Spaanse leger in de Nederlanden. De verwerving van zijn portret betekent dat binnen het verhaal van de Opstand de Spaanse kant beter belicht kan worden. Het portret is door het museum aangekocht in 2019.

Zelfportret Michiel van Mierevelt terwijl hij zijn kleinzoon schildert Michiel van Mierevelt
Zelfportret van Michiel van Mierevelt terwijl hij zijn kleinzoon Jacob Willemsz. Delff II schildert, Michiel van Mierevelt, circa 1640 - 1641, olieverf op paneel, Collectie Museum Prinsenhof Delft, Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

De tweede aanwinst betreft het Zelfportret van Michiel van Mierevelt terwijl hij zijn kleinzoon Jacob Willemsz. Delff II schildert. Met dit portret draagt Van Mierevelt symbolisch zijn atelier over aan zijn kleinzoon. Van Mierevelt is dan op hoge leeftijd, vermoedelijk was dit één van zijn laatste werken. Het schilderij is onlangs van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in langdurig bruikleen gekregen.

Een gedroomde schenking

De derde aanwinst betreft een schenking aan het museum door een particuliere schenker. Het betreft een representatief groot Keukenstuk van een liefdespaar in een keuken met dood wild vervaardigd door de Delftse schilder Cornelis Jacobsz. Delff. Een keukenstuk, een genre waarmee Delff beroemd werd, ontbrak tot nu toe aan de collectie. Het museum is daarom aangenaam verrast door de schenking. Het werk toont de kwaliteit van de Delftse schilderkunst uit het begin van de 17de eeuw.

Directeur Janelle Moerman over de collectie: “Een museumcollectie staat nooit stil en is altijd in beweging. Met behulp van fondsen, het bedrijfsleven en particulieren kunnen we door aankopen, schenkingen en bruiklenen onze museumcollectie uitbreiden. Het is prachtig dat we - dankzij hun steun- nu in onze presentatie maar liefst zeven nieuwe werken kunnen tonen. We proberen op die manier de kwaliteit van onze collectie steeds sterker te maken zodat we onze verhalen nog aansprekender aan ons publiek kunnen vertellen.

Interieurstukken

Na 1650 worden in Delft de allermooiste interieurstukken geschilderd, met intieme huiselijke scènes en binnenplaatsjes. Door het gebruik van warme kleuren, doorkijkjes en de natuurlijke lichtinval creëren de Delftse schilders een sfeer die karakteristiek is voor de bloeiperiode van de Delfste schilderkunst. Vooral Pieter de Hooch was grondlegger van deze vernieuwing. Museum Prinsenhof Delft is trots dat de werken van Pieter de Hooch, waaronder het schilderij Man die een brief voorleest aan een vrouw uit De Kremer Collectie, als langdurige bruiklenen te zien zijn in de zaal.

Man die een brief voorleest aan een vrouw Pieter de Hooch
Man die een brief voorleest aan een vrouw, Pieter de Hooch , circa 1670-1674, olieverf op doek, De Kremer Collectie - www.thekremercollection.com

Zeegezichten

Alhoewel Delft via Delfshaven een directe verbinding heeft met de zee, werd het genre van het zeegezicht hier niet vaak beoefend. In Delft vervaardigde zeegezichten zijn daarom zeer zeldzaam. Dat het museum in de nieuwe presentatie twee bijzondere penschilderingen van een Delftse meester – Heerman Witmont- kan presenteren is uniek. Beide werken tonen fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee en zijn langdurige bruiklenen uit De Kremer Collectie.

Fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee 2 Heerman Witmont Fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee 1 Heerman Witmont
Fluitschepen en andere driemasters op een woelige zee, Heerman Witmont, circa 1648-1653, pen en olieverf op paneel. De Kremer Collectie - www.thekremercollection.com